Home Vakanties Wandelpaden Fietsen Overig

13 Betelberg
14 Barbecue
15 Tot slot

Dag 7: Edelweiss op de Hohberg

edelweiss

Ooo, alweer een helderblauwe lucht bij het opstaan. Volgens de weersvoorspelling gaat dat in de loop van de dag veranderen. In de namiddag en avond worden flinke onweersbuien voorspeld! Daar hebben we onderweg niet zo’n zin in en daarom kiezen we een korter tochtje. De Hohberg staat al lang op ons verlanglijstje. In 2011 heeft Frau Dräyer ons ooit verteld dat dit hét gebied is om edelweiss in het wild te zien. Dat is ons tot nu toe nog nooit gelukt. Dus in 2017?

Iffigfall, mooie ochtendlucht, op zoek naar zweet, toegang tot de Hohberg

We zouden natuurlijk de auto bij het huisje kunnen laten staan, en helemaal te voet naar de Hohberg gaan. Met als nadeel, dat we misschien op de terugweg een heel stuk door de regen moeten lopen. Nee, toch maar niet. We zetten de auto neer in Pöschenried, daar waar het eenrichtingsstraatje naar Iffigenalp begint.

Lekker langs de Iffigbach omhoog. Op dit uur van de dag is er verder nog niemand om de waterval te bewonderen. Behoorlijk snel zijn we bij Iffigenalp. De paarden in de wei zijn blij met ons (of met onze bezwete huid). Nog wat verder omhoog naar Groppi en dan kan ons avontuur op de Hohberg beginnen.

Hohberg Hohberg

het bijzondere natuurgebied Hohberg

Via een soort rotspoort komen we het gebied binnen. Het is geen echt bos, meer een hoogvlakte met hier een daar een grillige boom. Alpenroosjes (helaas, uitgebloeid!), bosbessen en natuurlijk bloeit er wel wat. Maar geen edelweiss ...

Oorspronkelijk wilden we niet te hoog het beschermde natuurgebied in, en daarna terug via Pöris. Maar het is pas 10 uur wanneer we al op terugtocht zouden moeten. De lucht is nog bijna strakblauw. Een retourtje Iffighorn zit er nog wel in.

dat moet erop dit dus (edelweiss)

dat moet erop, dit dus (edelweiss)

Dat is een goede beslissing want jaja: boven 2000 meter valt Fanny midden op het pad ineens een mager edelweissje op. Nou, als dat dan wilde edelweiss is heeft Hans er al meer gezien! We weten nu waar we naar moeten zoeken en dan vallen de bloemen hoe langer hoe makkelijker op. Wat verder van het pad staan ook wat mooiere exemplaren - maar niet zo groot als de bloemen die je in bakjes bij de supermarkt te koop ziet staan. Ach ja, wilde viooltjes hebben ook veel kleinere bloemen dan de violen bij het tuincentrum.

uitzicht vanaf de Iffighorn

Als we voldoende edelweiss op de foto hebben gezet stomen we door naar de Iffighorn. Een mooie plek met prachtig uitzicht, ideaal voor de lunchpauze. Er ligt ook een cache in de buurt die gelogd kan worden. Daarna hetzelfde pad terug tot aan de afslag Pöris. Nog een keer genieten van het aparte landschap op de Hohberg!

nog eens Hohberg murmeltier

nog eens Hohberg, murmeltier

Al in de buurt van Pöris zien we in de wei ook nog een murmeltier. Nu kan de dag helemaal niet meer stuk. En het blijft zonnig! Rond 2 uur staan we bij de auto. Het terras in eigen tuin lokt. Fanny onderneemt een rondje Coop omdat met deze temperaturen een ijsje toch wel heel lekker is. Die Cornetto hebben we best verdiend want we hebben toch weer 1100 meter geklommen vandaag.

Voor het avondeten begint de lucht te betrekken en tijdens de afwas barst de bui los. Zelfs de Langermatten is even niet meer te zien. Heerlijk om dan binnen aan de thee te gaan. Morgen wordt waarschijnlijk regenachtig, kunnen we mooi een flinke berg boodschappen doen. Want vanaf zondag schijnt het weer prachtig te worden.