Home Vakanties Wandelpaden Fietsen Overig

12 Kleine Scheidegg
13 Rottalhütte
14 Stegmatte

Dag 13: Alpien(!) naar de Rottalhütte

het echte klimwerk

Precies zoals we het zelf gepland zouden hebben, staat er op deze donderdag een dag met prachtig weer op het programma. We hebben thuis en in Zwitserland getraind voor de ultieme tocht: van Stechelberg naar de Rottalhütte. De twee wandelgidsjes die we hebben geven beide aan dat dit een zware tocht is, alleen voor wandelaars zonder hoogtevrees, die niet aarzelen waar ze hun voeten moeten neerzetten en een puike conditie hebben. Mensen zoals wij? We zullen het eens uittesten.

De auto blijkt in Zwitserland in wat minder goede conditie te zijn (probleempje met de koeling, dat vooral opspeelt bij het laatste steile stuk naar ons vakantiehuis). Dus nemen we voor de gelegenheid de bus naar Stechelberg. De allereerste vertrekt om half 7 bij het station dus om kwart voor 6 staan wij naast ons bed. Rise and shine! De lucht ziet er stralend uit. In het dal wordt het vandaag meer dan 30 graden maar als je hoog genoeg zit heb je daar geen last van.

wachten op de eerste bus instap huttenpad spannend bruggetje in de ochtendzon

wachten op de eerste bus, instap huttenpad, spannend bruggetje, in de ochtendzon

Om 7 uur gaan we op pad in Stechelberg. Een klein bekend stukje richting Trachsellauenen, en dan vangen we de lange klim naar de Rottalhütte aan. Meteen is het steil, alhoewel, niet steiler dan we van dit dal gewend zijn. Het schiet dus weer goed op met de hoogtemeters. Bij de eerste stop zitten er al ruim 700 op. We halen een stel medewandelaars in en komen dan in de buurt van het gedeelte dat deze tocht zo zwaar maakt: een bijna loodrechte wand waarin langs een staalkabel geklommen moet worden. De route wordt dan al lang niet meer met rood-wit (bergwandeling) maar met blauw-wit (alpiene tocht) aangegeven.

halfweg naar boven klimmen! bijna bovenaan uitzicht

halfweg, naar boven klimmen!, bijna bovenaan, uitzicht

Het valt eigenlijk erg mee, en is leuk om te doen! Bovenaan genieten we van een welverdiende pauze, met geweldig uitzicht op de bergen rondom ons heen. De gletsjers komen al dichterbij. Het lastigste zou voorbij moeten zijn. We krijgen nog een keer een stukje staalkabel, en dan komt de hut in zicht. Het lijkt of we er binnen 10 minuten zullen zijn maar helaas: er ligt nog een sneeuwveld tussen. Oude sneeuw, hard opgevroren, en nauwelijks belopen. Het valt niet mee om de oversteek te maken. Toch bereiken we de overkant en kunnen langs het laatste stuk kabel naar de hut klimmen.

wegwijzer bij de hut, interieur, huttenboek, Rottalhutte

wegwijzer bij de hut, interieur, huttenboek, Rottalhütte

Het uitzicht is hier werkelijk fantastisch! Besneeuwde bergtoppen rondom, de Rottalgletsjer bijna naast de deur, het is overweldigend. We zijn helemaal alleen in deze mooie wereld. Voor foto’s maken, eten en drinken nemen we ruim de tijd en natuurlijk vullen we onze namen in in het huttenboek. Dan gaan we weer eens terug en blijkt dat het sneeuwveld nog trucjes in petto heeft. We proberen bij de oversteek zoveel mogelijk in onze oude voetstappen te treden maar toch glijdt Fanny op een gegeven ogenblik uit. Het hele sneeuwveld naar beneden af, gelukkig is het niet zo groot. De schade is slechts een schram op het bovenbeen. De beschermengel is dus meegegaan naar Zwitserland.

4x gletsjerwereld

Daarna gaat het weer van een leien dakje. Het afdalen in de steile wand is weliswaar wat lastiger dan het klimmen maar kalm de stappen plannen doet wonderen. Het wordt wel behoorlijk warm, we zijn blij dat we op deze dag ieder twee liter water hebben meegenomen. Als we in Stechelberg aangeland zijn is er bijna niets van over. En hoera: de bus staat op het punt om te vertrekken. We kunnen zó instappen en wegrijden. Zéér tevreden komen we bij ons vakantiehuis aan. Vandaag hebben we een ijsje én een biertje bij het eten verdiend! (En morgen een rustdag ...)